Ben jij voor je vervoer ten delen afhankelijk van een scooter en rijd je op een benzinescooter? Dan produceer je aardig wat CO2 terwijl je rijdt, terwijl je ook op een elektrische scooter ofwel e-scooter zou kunnen rijden. Dan kun je zonder je schuldig te voelen rondtuffen op je scooter. We geven je een aantal goede redenen, naast het milieuaspect, om de investering in zo’n duurzamere e-scooter te maken.
Hij start makkelijker
Als jij trouw scooterrijder bent, dan weet je ook dat een benzinescooter het bij lage temperaturen moeilijk heeft met starten en dat het best even kan duren voordat je hem aan de praat hebt. Waarom zou je wachten als je ook een scooter kunt hebben die géén startproblemen heeft, ook niet als het buiten koud is. Een elektrische scooter waarvan de accu naar behoren functioneert is altijd meteen klaar voor gebruik.
Minder onderhoud nodig
De verbrandingsmotor van de benzinescooter heeft relatief veel onderhoud nodig om de scooter goed te laten blijven functioneren. Dat is echt veel minder het geval bij een scooter met een elektrische motor. Zo’n motor bestaat namelijk uit aanzienlijk minder bewegende onderdelen. Wanneer je goed omgaat met de accu van je elektrische scooter, heb je ook aan de accu weinig onderhoud. Natuurlijk is het wel zo dat net als bij een benzinescooter de remmen en banden slijten en onderhouden moeten worden.
Lagere verbruikskosten
We zijn de eerste om te erkennen dat een e-scooter duurder is in de aanschaf dan een benzinescooter. Maar dit geld verdien je terug in het gebruik van de scooter, omdat benzine nu eenmaal een stuk duurder is dan elektriciteit. Ter vergelijking: een benzinescooter die 1 op de 40 rijdt met een literprijs van 1,70 euro voor de benzine kost 4,25 aan brandstof per 100 kilometer. 100 kilometer rijden op een e-scooter kost zo’n 0,30 euro aan elektriciteit. Als je veel rijdt op je scooter, heb je het prijsverschil in de aanschaf dus snel zat terugverdiend. En oh ja, je hoeft ook nog eens niet om te rijden om te tanken.
Is het beperktere bereik echt een probleem?
Net als bij elektrische auto’s, is het bereik van de gemiddelde e-scooter nog een stuk lager dan bij de benzinevariant. Het gevolg is dat je eerder moet opladen dan je had moeten tanken met een benzinescooter. Met een volle tank benzine kun je soms wel tot de 200 kilometer rijden, waar je met een volle standaardaccu 80 kilometer haalt. Dat is een fors verschil, maar is dat echt een probleem? Op welke dagen rijd je zoveel op je scooter? Wanneer je thuis komt kun je hem immers gewoon op de stroom aansluiten en de accu opladen. Is het wél echt een probleem, dan is het goed om te weten dat je ervoor kunt kiezen om je accupakket uit te breiden zodat je wel in de buurt van die 200 kilometer kunt komen. Dat kost misschien wel wat, maar een grotere accu hoef je ook minder vaak op te laden en gaat dus ook langer mee.